© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
  • Großes Haus
  • Premiere 18.08.2018
  • Duration 2 h 0 min
  • Age age 15 and older

Macbeth

by William Shakespeare, transation by Heiner Müller

For those who are intrigued at how power functions, how one seizes it, and the price one pays to keep it, »Macbeth« offers a telling example that remains truer than ever. Screenwriters who create TV series like »House of Cards«, revealing the backroom deal-making of the ruling class, have certainly studied their Shakespeare.

Macbeth asks himself: How does one become king? The obvious answer: By disposing of the one who sits on the throne. And with that, he and his wife devise a sinister plan. He places all his faith in a dark prophecy of three »strange sisters« who awaken his secret, unspoken desire for glory and power. Driven by ambition, pressured by his lady, and tormented by a neurotic fear of losing the throne he has seized, Macbeth becomes a serial killer who does away with all, whom he believes, stands in his way. And that includes anyone who questions his actions – ultimately the entire world.

 

Director Christian Weise stages this tragedy of despotism, abuse of power and personal downfall in a fictitious »Weimar House«. In a place that has seen the city’s glory and misery accumulate, he presents this Shakespearean nightmare as an opulent farce. Together with members of the DNT theatre ensemble, the leads will be played by Corinna Harfouch and Susanne Wolff.

Production
Deutsches Nationaltheater Weimar, Kunstfest Weimar

Share with friends

»Was Christian Weise hier inszeniert hat, ist nur äußerlich eine Groteske, aber inhaltlich so gefährlich und erschreckend wie Shakespeares Stück.«

(Die deutsche Bühne, 20.08.2018, Ute Grundmann)

 

»So wurde dieser aufgeheizte ›Macbeth‹ im Nationaltheater nicht nur zum furiosen Auftakt der Weimarer, sondern der Thüringer Theatersaison.«

(Thüringer Allgemeine, 20.08.18, Michael Helbing)

 

»Julia Oschatz hat das ›Haus Weimar‹ gebaut, eine verschachtelte Visualisierung des Ortes und seiner Geschichte. Das Juno-Zimmer aus Goethes Haus, das der Lady Gelegenheit zu der Anmerkung gibt, sie habe die Juno nun Diana genannt, sie wär so gern eine Königin der Herzen, das Foyer des Nationaltheaters, Shakespeares Denkmal im Park, im Keller die Öfen, und eine Telefonzelle, wohl die theaterhistorische Reminiszenz an eine andere Aufführung dieses Stückes. Das ist aufs Schönste ausgemalt und so kunstvoll ineinander gebaut, dass es die Freude dieses Abends ist.«

(Nachtkritik, 19.08.19, Henryk Goldberg)

  • Christian Weise (Regie)
  • Julia Oschatz (Bühne / Video)
  • Lane Schäfer (Kostüme)
  • Jens Dohle (Musik)
  • Bahadir Hamdemir (Video-Support)
  • Beate Seidel (Dramaturgie)
  • Corinna Harfouch / Susanne Wolff (Macbeth / Lady Macbeth)
  • Bernd Lange (Duncan)
  • Oscar Olivo (Banquo)
  • Krunoslav Šebrek (Macduff)
  • Thomas Kramer (Malcolm)
  • Jens Dohle / Steffen Illner (Musiker)