© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
©
©
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
  • Großes Haus
  • Premiere 01.02.2019
  • Duration 3 h 0 min
  • Break: 1 Pause

William Tell

by Friedrich Schiller

No drama has enriched the German language more than Friedrich Schiller's »William Tell«. This is largely due to the role the piece has played in German history. It has always served as a political reference point. But is it really the epitome of a »revolutionary drama«? Or does it only prove that all it takes to achieve real change is one person killing a tyrant?
Schiller presents three interweaving storylines. In the first, Tell refuses to bow to the hat at the marketplace which represents the brutal governor Gessler. To teach him a lesson, Gessler forces Tell to shoot an apple off the head of his son with an arrow. Although Tell achieves this impossible feat, he informs Gessler that he had a second arrow ready to kill him if he had missed. With that, their deadly enmity is sealed. In the second storyline, the Swiss - under the oppression of the Habsburg Empire - practice their revolt in secret. And finally, there's the highly contentious relationship between Berta von Bruneck and Ulrich von Rudenz, both of whom are aligned with rivalling political factions and whose love must stand the test of the dramatic turn of events.
Ever since it premiered in 1804, many have claimed the final word in interpreting this piece. Sometimes it served as affirmation of national sovereignty, and at others, as a reflection of contemporary social upheavals. Now our in-house director Jan Neumann will examine the significance of »William Tell« with regard to the political circumstances of today.
The premiere will take place during the »Week of Democracy« festival.

Stage director: Jan Neumann
Set design: Oliver Helf
Costume design: Nini von Selzam
Dramaturgy: Beate Seidel

Premiere on 1 Feb. 2019 in the DNT main auditorium

 

Share with friends

»Siehe da, Neumann wagt den Balanceakt und gewinnt. (...) Die Fragen nach Heimat, Gehorsam und Macht schwappen unmittelbar hinüber in Neumanns »Tell«, Gegenwart und Dichtung verschwimmen an diesem Abend immer wieder. (...) Das Ensemble ist ebenfalls stark und balanciert zumeist ebenfalls über schmale Grate, sie schwanken das eine oder andere Mal, doch ohne in den Unterboden zu fallen, fangen sie sich immer wieder, um ihr Aufbegehren gegen den tyrannischen Landvogt nur noch bestimmter zu verkünden.«
Nachtkritik, 01.02.2019, Kornelius Friz


»Das ist alles präzise beobachtet, gut auf die Stückfiguren abgestimmt und diese Überschreibung macht auch sehr viel Spaß beim Zuschauen. (...) Den Spagat zwischen Einfühlung in die Rolle und einem postdramatischen Darüberstehen bekommen die neun Schauspieler, die sich die Rollen aufteilen, gut hin. (...) Nicht nur dieses Finale zeigte, dass Regisseur Jan Neumann sein Handwerk beherrscht – und hier einen klugen, unterhaltsamen, aktuellen Abend hinlegte, der sich in die Inszenierungshistorie auf Augenhöhe einfügen wird.«
MDR Kultur, 02.02.2019, Stefan Petraschewsky

  • Jan Neumann (Regie)
  • Oliver Helf (Bühne)
  • Nini von Selzam (Kostüme)
  • Johannes Winde (Musik)
  • Andreas Günther (Who-be) (Video)
  • Beate Seidel (Dramaturgie)
  • Krunoslav Šebrek (Wilhelm Tell; Johannes Parricida, Herzog von Schwaben)
  • Nicolai Šebrek / Arjen Poller (Walter Tell, sein Sohn)
  • Nadja Robiné (Ruodi; Hedwig, Tells Gattin; Konrad Hunn, Armgard; Friesshard; Ausrufer; Herrmann Gessler, Reichsvogt in Schwyz und Uri)
  • Max Landgrebe (Werner Stauffacher; Fischer; Herrmann Gessler, Reichsvogt in Schwyz und Uri)
  • Bastian Heidenreich (Arnold vom Melchtal; Werni; Herrmann Gessler, Reichsvogt in Schwyz und Uri)
  • Sebastian Kowski (Landbergischer Reiter; Werner Freiherr von Attinghausen, Bannerherr; Walther Fürst; Herrmann Gessler, Reichsvogt in Schwyz und Uri)
  • Nahuel Häfliger (Ulrich von Rudenz, sein Neffe; Rösselmann, der Pfarrer; Herr Stüssi; Herrmann Gessler, Reichsvogt in Schwyz und Uri)
  • Isabel Tetzner / Katharina Hackhausen (Kuoni; Gertrud, Stauffachers Gattin; Berta von Bruneck, eine reiche Erbin; Struth von Winkelried; Frau Stüssi; Herrmann Gessler, Reichsvogt in Schwyz und Uri)
  • Gulab Jan Bamik (Landbergischer Reiter; Klaus von der Flüe; Leuthold; Herrmann Gessler, Reichsvogt in Schwyz und Uri)