© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
©
©
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Candy Welz
© Andreas Schlager
© Andreas Schlager
  • Großes Haus
  • Premiere 11.09.2022
  • Duration 3 h 40 min

Samson

Music drama by Joachim Raff // Premiere after 170 years

Almost 170 years after it was written, we present the world premiere of Joachim Raff's music drama »Samson«, which the young Swiss composer penned during his Weimar years. Raff came to Weimar in 1849 to assist the then court conductor Franz Liszt and to work towards his great dream: to make a living from his music as a composer. Along the way Raff wrote his dissertation on the biblical character Samson and created an opera based on the same material. But the dream of premièring Samson did not come true for Raff in either Weimar, Darmstadt or Wiesbaden, where he also tried his luck. Some of Joachim Raff's music is reminiscent of early Wagner, but it is bolder in its harmonies and takes a more classicist path in its permeability. Although he was a composer in demand during his lifetime, his refusal to align himself aesthetically with the two prevailing currents of Wagnerians and Brahmsians led to the oblivion of his compositions. We are now launching this masterpiece for the first time on the initiative of our chief conductor of the Music Theatre, Dominik Beykirch.

As early as in Joachim Raff's work, the legend of the Israelite freedom fighter Samson was stripped of any religious overtones and the protagonists' actions were motivated on their own authority. Samson, for example, whose entire divine strength is contained in his long hair according to the biblical narrative and who loses it through Delila's betrayal, decides in the opera to assimilate into the occupying forces by cutting his hair and thus loses the trust of his compatriots. The Spanish director Calixto Bieito tells the story of loyalty and betrayal as a timeless tale of a suicide bomber who takes an entire society to its death for his conviction. Faith appears here only as a cramped stage space on which the tragedy takes its course. The mechanisms that drive a person to such an extreme act are thus called into question and the conduct of society in relation to such an »individual act« is examined.

With the opera choir of the DNT and the extra choir consisting of students of the University od Music FRANZ LISZT Weimar. The Staatskapelle Weimar plays.

Supported by Acción Cultural Española (AC/E) in the Program for the Internationalization of Spanish Culture (PICE).

The introduction to the opera already starts at 5 pm on the premiere date.

On 30.09., following the performance, there will be a post-concert talk in the Großes Haus. 
Together with the members of the ensemble and those involved in the production, we would like to talk with you and exchange ideas about the opera.

Share with friends

»Peter Sonn singt den Samson so, wie er ihn spielt, mit ausgebreiteten Armen und körperbetont dramatisch. Uwe Schenker-Primus ist ein wuchtiger, stimmlich durchweg sicherer Gegenspieler Abimelechs, Emma Moore eine fabelhafte Delilah. Auch das übrige Ensemble: prachtvoll! Bravo!«

(Joachim Lange, 14.9.2022, TA / TLZ)

 

»Emma Moore entfaltet als Delilah die ganze Wucht ihres dramatischen Soprans.«

(Werner M. Grimmel, 15.9.2022, FAZ)

 

»Keine leichte Aufgabe für Peter Sonn als Samson, Emma Moore als Delilah, Uwe Schenker-Primus als Delilahs Vater Abimelech und alle anderen, zwischen den rivalisierenden und heftig kämpfenden, gegnerischen Gruppen auch noch zu singen …, aber sie schaffen das grossartig über die drei Stunden hinweg. Kämpfe, Brutalität auf der Bühne. Wie im wahren Leben, wie gerade jetzt wieder, wird sich manch einer im Publikum gesagt haben, denn die Aktualität ist beklemmend.«

(Annette Freitag, 18.9.2022, JOURNAL21.ch)

Lesen Sie hier die ganze Rezension.

 

Für die Saisoneröffnung in Weimar hatte Operndirektorin Andrea Moses das richtige Händchen. (…)Bieito geht es aber nicht um eine platte Vergegenwärtigung. Er konzentriert sich auf die Personen, versucht, deren innere Zerrissenheit oder auch Wandlung zu zeigen. Peter Sonn ist ein durchschlagend kraftvoll singender Samson, der sich mit ausgebreiteten Armen und nackter Brust in seine Rolle wirft. (…) Emma Moore ist eine leidenschaftlich dramatische Delilah, die die Wandlung zur selbstaufopfernden Begleiterin Samsons in den freigewählten Tod durchweg glaubhaft macht. Dieser „Samson“ ist ein großer Opernbrocken, dessen Ausgrabung sich gelohnt hat! Er wurde angemessen gefeiert.

(Roberto Becker, 12.9.2022, Die Deutsche Bühne)

Lesen Sie hier die ganze Rezension.

  • Dominik Beykirch (Musikalische Leitung)
  • Calixto Bieito (Regie)
  • Ingo Krügler (Kostüme)
  • Philip Rubner / Calixto Bieito (Bühne)
  • Judith Drühe (Dramaturgie)
  • Jens Petereit (Choreinstudierung)
  • Peter Sonn (Samson)
  • Uwe Schenker-Primus (Abimelech)
  • Taejun Sun (Micha)
  • Avtandil Kaspeli (Oberpriester des Dagon)
  • Emma Moore (Delilah)
  • Sayaka Shigeshima / Heain Youn (Oberpriesterin der Astarte)
  • Oleksandr Pushniak (Seran von Ascalon)
  • Jörn Eichler (Gefangenenwärter)
  • Franziska Löber / Silvia Schneider (Frau aus dem Volke)